En matglad Kviga

Kvinnonamnet Rebecka eller Rebecca är ett hebreiskt namn med oklar betydelse (även från Israel). Det har föreslagits att namnet skulle betyda "kviga", "matglad", "fastbunden" eller "fängslande" även "tilldragande" och älskad. Betydelserna "fastbunden" och "fängslande" kommer av det hebreiska ordet rivqah eller rivka. I Bibeln var Rebecka Isaks hustru.

Jo men roliga betydelser mitt namn har. Matglad liksom, där vet jag ju nu varifrån "den lilla runda" kommer från. Som är den mest välkända betydelsen jag hört tidigare av mitt namn.
Kviga, en hona av nötkreatur som ännu inte fött någon kalv. Efter kalvningen blir kvigan en ko. Även hos vissa andra djurarter, på vilka man ofta för över nötkreatursterminologin, till exempel älg, kan ordet användas för en hona som ännu ej blivit mor.
Ja vad ska man säga egentligen..?
Fastbunden, ehm nästa..
Fänglsande, tilldragande och älskad, det gillar vi! De andra namnen kan ju suddas ut tycker jag. Spännande med namn..
Har i alla fall haft en magisk eftermiddag/kväll. Mycket glädje, mycket skratt, mycket felsägningar, minnen.. ja vad mer ska man säga.. vi låter det vara sagt så..
Good night

Kommentarer
Postat av: sandy

hahahaha! ojoj du. sicka grejer. jag har fortfarande inte glömt "den lilla runda"... vilka tider och vilka minnen :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback