Jämställdhet?

De senaste dagarna har det blivit ganska mycket prat om vad som är manligt respektive kvinnligt. Jag märker att det kan vara en väldigt känslig fråga. Men jag tror samtidigt att denna fråga börjar gå på för långt, vi är skapade till man och kvinna, och vi har olika egenskaper.
Några vänner till mig var i fredags på en mans kväll. Jag tyckte verkligen att det lät löjligt först, men när jag fick berättat för mig sen vad dom tog upp och hur det egentligen ser ut i dagens samhälle, då blev jag mest upprörd.
Det var inte att dom skulle bevisa sin manlighet eller något, nej utan de samtalade och fick enformation hur vissa undersökningar går till. som den här:
Vet ni varför det i undersökningarna visar sig att män tjänar mer än kvinnorna? För att de i ett hushåll tar mannen som (oftast jobbat längre, eftersom de oftast också är äldre) och ser på vilken lön han har och jämför med kvinnan som antagligen inte jobbat lika länge. Det är väl inte konstigt att det i undersökningarna visar att mannen tjänar mycket mer än kvinnan? Snacka om att vi bor i ett snedvridet land. Ska man göra en undersökning ska man väl göra den ordentligt och inte missvisa..
Samma sak med våld, det är mycket fler män som misshandlas än kvinnor. Men det lägger man inte så stor vikt på.
Jag kan vara ute på grymt hal is nu.. Inte meningen att trampa någon på tårna.. MEN man kanske borde ha det i åtankarna.. Det är inte meningen att kvinnorna ska ta över världen bara för att man är en kvinna och det ska vara "jämställdhet" eller? Det borde vara kompetensen som avgör det hela och inget annat!

Kommentarer
Postat av: Rasmus Klamas

Hej! Jag håller inte riktigt med dig att vi har olika egenskaper som man eller kvinna. Jag tror att det är väldigt individuellt. Men jag håller helt med dig om att det är kompetensen som ska bestämma och inget annat.

Kram /Rasmus Klamas


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback