Bygg inte hus på en sandig strand...

Som jag nämde igår så läser jag just nu en vansinnigt bra bok Det kreativa Hjärtat.
De senaste mornarna har jag satt mig och läst under tiden jag ätit frukost. Riktigt smart gjort anser jag själv.. Annars hade jag ju bara suttit och stirrat ut genom fönstret under tiden eller möjligtvis sett på tv.. men jag tycker att det är bättre att fylla sig med lite bra tankar och funderingar som man kan ta med sig under dagen..
Jag fastnade starkt för en grej där Noland skriver att att man inte ska bygga sin bild av sig själv bara på sina gåvor och talanger för det är som att bygga hus på en sandig strand, vilket fick mig att tänka på låten:

Bygg inte hus på en sandig strand
bygg inte hus på grus
kanske verkar det okej
men en dag du ångrar dig
du får bygga huset en gång till

Du måste bygga huset på ett berg
på en stadig grund som inte rubbar sig
för när stormen piskar på
finns det frid i huset ändå

För visst är det väl så? (Tyck gärna till) Att om allt i mitt liv byggs på hur duktig jag är och hur bra jag presterar så om jag misslyckas så rasar allt/huset, mer eller mindre.. Jag vet själv hur det är för jag kämpar själv med det.. en motgång, den behöver inte vara stor, och man ger upp. Tänk om livet istället har byggts på en stadig grund, på vem du är. Det handlar inte om vad man presterar eller hur grym man är, det handlar inte om att få bekräftelse för det är inget som håller i längden, i motgångar raseras det. Det handlar om vem du är! Nyckeln till ett stark och stadig grund...

Kommentarer
Postat av: Karin

Bra sagt hörru!! Tänk om fler människor kunde förstå det. Ha det gott.

Postat av: mattias

Hej på dig!



Du vet att du är bra! Försök bara att inte ge upp så lätt!!



Sitter i Istanbul nu av alla omöjliga ställen, jag som avskyr värme och sol, men det får man ta.



Jag hade en jättekonstig dröm som du var med i inatt. Jag berättar mer en annan gång!



Tjoflöjt från kantorn i norr!

2009-06-12 @ 10:10:34
Postat av: Alfrida

Japp du har rätt! Bra att inse sånt! och förhoppningsis kommer du att utveckla digsjälv nu när du flyttar.. så att du får en starkare tro på dig själv!

Det har jag verkligen fått på de åren sen jag flytt från Vargön! Nu känner jag mig mkt tryggare i mig själv och bryr mg bara lite om vad andra ska tycka :)

Vi får ses någon dag! Förlåt att jag inte ringde igår..

Kram

2009-06-12 @ 13:41:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback