Vad bygger vi?

Morgonkaffet är precis uppdrucket, ur högtalarna flödar sköna country/bluegrass vibes och det är strax dags att ta tag i dagens bestyr:
  • Handla
  • Tvätta
  • Baka
Men först tänkte jag dela med mig lite av tankarna jag gått och haft de senaste dagarna, kanske senaste veckan. Vad skiljer kyrkans verksamhet och annan samhällsverksamhet åt? För att ta exempel, en fritidsgård med skönt häng eller tonårsverksamhet i kyrkan, eller hemlöselunch i kyrkan eller hemlöselunch i en icke kyrklig organisation, välgörenhet genom rädda barnen eller välgörenhet genom kyrkan till liknande ändamål. Bygger vi Guds rike eller bygger vi verksamhet?
Jag kan ibland bli så trött på organisation, struktur, planering hit och planering dit, utvärdera det där, vad kunde vi gjort bättre osv. Okej, jag vet att det är viktiga bitar och behövliga, men ibland tycker jag att det kan ta för mycket fokus, och "hur ska vi få människor till kyrkan?" (är det verkligen grundfrågan?). Men när man väl får människor till kyrkan vad händer då? Känner man att man kommer till en trevlig gemenskap? Känner man att man kommer till något skönt hängställe? Känner man att man har "fått" något mer när man kommer till tonårssamlingen i kyrkan än när man går till fritidsgården? Egentligen borde det ju märkas en klar skillnad? Är inte meningen att Guds rike ska förmedlas? Att Guds närvaro ska vara påtaglig? Om det inte märks så kan väl lika gärna kyrkan lägga ner sina verksamhetsområden (jag vet, jag drar det till sin spets just nu). Varför skulle människor komma till kyrkan eller vilja ta del av något man kan få i vilket annat sammanhang som helst i samhället? Så vad vill jag ha sagt, vad är det som skiljer, vad kan man inte få i någon annan verksamhet i samhället? Guds närvaro, relationen med Gud. DET skulle jag vilja säga, eller det är det jag längtar till att alla verksamhetsområden i kyrkans regi skulle infiltreras av, varför ska man annars ha aktiviteter osv om inte Gud är den största/fokuset av det. Det är ju ändå det församlingen i grund och botten handlar om, Gud - The Creator.
Jag vet att jag medvetet dragit vissa saker till sin spets, men ibland funderar jag på vad vi sysslar med, vad vi tänker att det handlar om, och jag pratar lika mycket till mig själv..

Kommentarer
Postat av: Therese Holst

Tack Rebecka!

Jag har själv funderat mycket på detta genom åren och önskar verkligen att allt vi gör får genomsyras av Jesu kärlek. Så att vi verkligen ger människor mer än vad "världen" kan. Härligt att läsa dina tankar! KRAM!

2011-04-16 @ 17:20:24
Postat av: Johannes Nilsson

Så härligt när någon inte bara lyckas uttrycka sig klart och tydligt, utan dessutom komma fram till en konstruktiv slutsats :) Ibland undrar jag om vi inte rent utav försöker forma en kyrka som passar främst den som inte ens är intresserad av Gud. Och den som verkligen söker Gud få gå någon annanstans :/

2011-04-16 @ 18:22:01
Postat av: Anonym

Jag kom till kyrkan och sökte Gud istället fann jag mig själv utstirrad och förvirrad vart jag hade hamnat. har varit kristen i många år och har besökt många församlingar, men denna gången var det annorlunda..kände inget välkomnande, men försökte flera gånger. till slut slutade jag att komma dit..

2011-04-28 @ 00:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback