Kontroll och trygghet - hand i hand?

Jag kom att tänka på det med att ha kontroll över sig själv och situationer man hamnar i. Är inte kontroll och trygghet lite liknande? Om man tar ett ex. Jag är väldigt nervös för att spela upp på pianot inför klassen (eller någon över huvudtaget). Jag kan ta kontrollen och stanna i tryggheten genom att säga Nej jag vill inte spela, eller så släpper jag kontrollen, sätter mig på pianopallen och spelar och ser vart det bär.
Jag tycker ändå att kontroll och stanna i bekvämlighets zonen går lite hand i hand. Och om man inte släpper kontrollen över sig själv och vissa situationer, hur ska man då växa och utvecklas?
Nu menar jag inte att man ska släppa kontrollen helt över sig själv, ibland är det bra att ha kontroll. Är man aggressiv är det ju bra att ha kontroll, om det kommer grodor ur munnen är det också bra att ha kontroll och om man ex ska arrangera något event är det också bra att  ha kontroll.
Men när det gäller kontroll som hämmar en som person då är det dags att släppa kontrollen och se vart det kan bära..
Eller är jag helt ute också cyklar med mina tankar nu?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback