Varför svårt att släppa taget?

Jag har nu sedan nyårsafton tillbringat dagarna i Örebro. Hade en fin start på det nya året, det firades med vänner från betel och nya vänner här från Öret.
Stannar några dagar extra här och passar på att umgås med min älskade vän Klara! Två av hennes bröder är här också och Alfrida, underbart att få träffa dom också, tänka sig att man åkte hit samtidigt, det gillar vi! =)
-----
När jag igår satt på bussen för att möta upp Klara, Alfrida och Petter (som jag förövrigt åkte för långt med så jag åkte nästan ända till Vivalla!) En tanke slog mig på bussen i alla fall.
-----
Varför är det så svårt att släppa taget och bara lita på Gud?
Varför vill jag ha så stor kontroll över mitt liv?
Varför ska det vara lättare att lägga vissa saker i Guds händer och inte andra?
-----
Det kanske finns fler som tänker så, eller så är jag ensammast i hela världen om det.
Gud säger oss att vi ska lägga allt i hans händer och våga lita på honom. Men jag kan tycka att det är såå svårt.
"Det jag vill göra det gör jag inte, och det jag inte vill göra det gör jag."
Vissa saker är lättare att släppa, men vissa saker vill man verkligen fortsätta ha kontroll över. Det kan funka att lyssna på Gud när det gäller vissa saker. Saker som jag inte har några större problem med, saker jag inte frestas med, saker som jag kanske inte lägger så stor vikt i, saker som inte rör mig så mycket, DET är "bara att lämna till Gud och säga "Det här kan du få av mig, men resten behåller jag och det vill jag själv ha kontroll över". Men Gud säger "Jag vill ha heela dig" Varför vill han ha hela dig? För att han älskar dig, han älskar mig, han älskar oss.
-----
När jag tänkte på dessa frågor så kom ett ord upp i mitt huvud och jag tror det kan stämma ganska bra in. Det finns säkert fler anledning till att man inte vill släppa taget, men detta särskilt kände jag för. Och det är egoism. För vi vill njuta
vi vill bli ärade
vi vill bli berömda
vi vill att livet ska kretsa om oss
vi vill få ut något av det (livet, situationer, handlingar..)
och en massa mer..
Men varför? Jag tror verkligen inte att vi är här för att förverkliga oss själva. Vi är här för att Gud älskar oss, för att vi ska gå ut i hela världen och leda människor till en relation med Gud.
Men ändå är det så svårt..
-----
När jag tänker på de dagar, perioder som jag lagt ALLT i Guds händer, det har vart de bästa. Det har inte vart helt lätta perioder men det har vart klart bäst. Man har fått växa personligt och i relationen med Gud. Men när man sen släpper på vissa grejer och tar över kontrollen över vissa områden i sitt liv det är då man glider ltie längre och längre från Gud. Jag upplever det själv i alla fall, kanske jag är ensammast i hela världen om det också? Men nej, jag tror inte att jag är det.
Det är faktiskt dags att sluta vara egoistisk och att bara tänka på att jag/du ska få det på det sättet som vi vill. Det är dags att sluta upp med att tänka att vi ska förverkliga oss själva. För livet handlar inte om Dig eller Mig, Det handlar om han som skapat oss, det handlar om han som offrade sin ende son för att du skulle ha evigt liv, ett evigt liv tillsammans med universums skapare.
Det är dags att skärpa till sig och kämpa, för det kommer inte automatiskt..

Kommentarer
Postat av: sandy

amen becka! det bästa jag har läst på länge :).

Postat av: Olivia

Du är absolut inte ensam. Vi är minst två, tror vi kan räkna med en hel drös till. Och jag får nog instämma på din vän Sandys kommentar. KRAM!

2010-01-03 @ 14:35:21
URL: http://lillbuer.blogg.se/
Postat av: Ia

sjukt klokt, tänkvärt och sant.. du fångar det på pricken!

2010-01-03 @ 22:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback