Housewife

Under den senaste tiden har jag tänkt en del, och även pratat om det, vilket har väckt reaktioner. Väldigt olika reaktioner, och visst förstår jag det. Inte ofta en 23åring kläcker att hennes dröm vart och fortfarande är att vara hemmafru. Och idag kom jag på att jag faktiskt skrivit om detta tidigare på bloggen, senast i mars i år, men tankarna har som sagt funnits där tidigare. MEN, då ska jag också säga att det är inte frun med förkläde kring midjan som ler glatt när mannen går hemifrån och ger honom lunchlådan i handen. Visst är det fint också, mat blir inte stress på samma sätt, tvätten läggs inte på hög (förhoppningsvis) osv... Men det är som sagt inte detta jag är mest ute efter. Först och främst tiden med familjen, barnen. Slippa låta barnen gå på dagis från 1 års ålder utan vänta några år. nej det jag tänker på är att man har tid och kan jobba ideellt med saker, saker jag drömmer om att lägga mer tid på. Att öppna upp mitt hem. Jag har mina ideer och drömmar.. Kanske uppfylls dom någon dag.
Jag vet att vissa reagerar starkt på sånna här tankar, "kvinnoförtyck" eller vad som helst.. men måste alla leva som individualistiska kvinnor som klättrar på karriärstegen? jag vet att jag hård drar det.. Jag menar inte så hårt..
Visst kanske det låter lite väl idylliskt, det tror jag inte heller att det helt är.. men en dröm..
Intressant när vi satt och pratade om det i skolan idag och även på kontoret igår.. Dom trodde jag skojade..
som sagt, det är kanske inte något som hör till vardagen längre.. som för ca 50 år sedan..

Kommentarer
Postat av: karin

Jag tänker på precis samma sätt och jag tror det blir vanligare bland vår generation att man faktiskt väljer att vara hemma som kvinna. Man börjar prioritera andra saker än just karriär. Finns möjligheten i framtiden skulle jag gladeligen bli "hemmafru". Fast det vore käckt om man kom på ett annat ord för det så det inte låter så mycket hej-jag-lagar-mat-och-städar-hela-dagarna. ;)

Postat av: Chril

Jag vet inte vem du är, du vet inte heller vem jag är...

Hitta dig genom crossnet...



Intressant, att du inte är karriärslysten på det viset... jag tycker de är starkt av dig att ändå stå för dina drömmar. Jag hoppas att du kan få dom att gå i uppfyllelse också, att Gud hjälper dig på vägen =)



/Christoffer

2010-12-08 @ 20:34:32
Postat av: Chril

Kanske ska ge dig en chans att se vem de är som skriver =J

Postat av: Linnéa

Hittade din blogg genom Karins och blev intresserad av ditt hemmafru-inlägg, då jag själv är det, eller "home maker" som vi kallar det här i USA, vilket jag tycker är ett bättre ord för det. Vet dock inte hur man skulle översätta det bra till svenska.. Får ta och fundera på det. Hur som helst, tack för ett bra inlägg. :)

2010-12-09 @ 15:54:16
URL: http://jonathanandlinnea.blogspot.com/
Postat av: Barbro

Låt ingen ta ifrån dej dina drömmar.Gör allt du kan för att förverkliga dem.Jag var själv hemarbetande i ca tio år (medan barnen var små)Det var det bästa jag har gjort.Trots mycket motstånd från många håll ångrar jag inte en minut.

2010-12-11 @ 13:20:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback