Att bestämma sig

Allting handlar väl egentligen om ett beslut, om man vill göra något, förändra något och uppnå något..
Om jag vill uppnå ett mål så går jag ju itne omkring och hoppas på att jag ska uppnå det. Nej jag bestämmer mig för hur jag ska gå till väga och tar ett ordentliget beslut på att jag att jag ska uppnå målet. Samma sak om man ex vill gå ner i vikt, börja träna, bli duktig på piano, få mitt drömboende, körkortet, utbildning osv. Det finns mycket saker.. och där det börjar är att BESTÄMMA SIG. Man kan misslyckas om och om igen. Det viktiga då är att inte haka fast vid misslyckandet utan resa sig upp, släppa det, bestämma sig på nytt och gå vidare. "enklare än" är det inte.. Ändå är det så svårt att ta ett beslut.
Varför är det så svårt?
Om jag ser till mig själv och tänker efter varför det är så svårt att ta det där beslutet inför varje sak. Det jag tror är att: 

             Jag är bekväm av mig. Det är skönt att vara i det trygga och göra som man alltid gjort tidigare. MEN där
             kommer det in att gå på vatten. Våga ta steget ur båten och gå på vatten, göra nya saker som man inte
             trodde man klarade av. Vara i nya miljöer och situationer m.m.

             Sen vet jag att jag är lite rädd för nya annorlunda saker. Det hänger nog ihop med föregående punkt.
             Vad kan det leda till om jag gör det här? Vart kommer jag hamna? Vem kommer jag bli? Kan det bli
             massa negativa konsekvenser (som antagligen bara kommer bli positiva i slutänden) m.m.

Det finns nog en mängd olika saker. Men vad har vi att vara rädda för, egentligen. Nada! Det handlar om beslut. Vill du förändra något i ditt liv då är det ett beslut du måste ta för att komma igång.
/R


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback