Medias påverkan

Sandra och jag pratade lite kort om hur media påverkar oss. Jag tillhör dem som ofta sagt Men det gör inget om jag tittar på det programmet eller om jag läser den boken för det påverkar mig inte ändå. Skitsnack säger jag! Jag märker såå väl på mig själv när jag tittar mindre på tv eller undviker tidningar (typ skönhetstidningar) eller vissa siter på internet osv. Man påverkas vare sig man vill eller inte, mer eller mindre. Man kan förneka det eller tänka efter om det verkigen är bra för en att titta på just det där programmet. En stor anledning till att ex anorexia är så stort idag beror på våra sjuka ideal i media, en stor del till skilsmässor tror jag kan ha med media att göra. För vi ser på tv, vi läser i tidningar och böcker, vi ser på kort att andra hade det så dåligt i den perioden men så gjorde det så här istället och blev mycket lyckligare av det. Eller så tror vi helt enkelt att dom mår mycket bättre av att dom tog ett visst beslut. Jag säger inte att allt är skräp som går på tv/tidningar men det mesta är det. Vi behöver vara rädda om våra hjärnor/hjärtan/själar, för det vi skapar idag det är stor risk att vi för vidare i de kommande generationerna..
Det finns lika många saker som människor som media påverkar en på. Och olika saker påverkar olika människor.. Men på något sätt tror jag att de mesta sakerna är att vi vill fylla något, och vi vill ha något som vi inte har.. Vi söker tillfredsställelse/lycka..
Det finns en slags Makt i Media

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback